طراحی کاتالوگ
طراح کاتالوگ (Catalog Design) و چاپ کاتالوگ Catalog Print برای محصولات عمده یک شرکت تولیدی و یا برای ارائه خدمات یک شرکت طراحی و چاپ صورت می پذیرد.
طراحی کاتالوگ
ها دارای جزئیاتی هستند که برای مصرف کننده اهمیتی ندارند اما برای واسطه
یا فروشنده و یا مغازه داری که این کالا یا خدمات را به مصرف کننده عرضه می
کند مهم می نماید. طراحی کاتالوگ ها بسته به نوع طراحی معمولا در چند لت یا سیمی یا منگنه ای چاپ می گردند.
طراحی کاتالوگ چیست؟
کاتالوگ Catalog و بروشور
Brochure به یک فایل جمع آوری شده از کالا و یا خدمات ارائه گردیده به
واسطه شرکت شما و یا سازمان های دیگر با اطلاعات جامع و کامل مورد نیاز
برای ارائه دهنده کالا و خدمات گفته می شود.
در حقیقت در طراحی کاتالوگ
جهت افرادی که به عنوان رابطه تولید کننده ، بازار هدف و مخاطبین می
باشند، جمع آوری و چاپ می گردد. این افراد معمولا خریدهای انبوهی دارند و
یا افرادی هستند که وظیفه ارائه محصول را دارند. کاتالوگ ها معمولا به صورت
محدود چاپ و در اختیار خریداران و شرکت ها قرار می گیرند. کاتالوگ
ها گونه ای از تبلیغات در زمینه تولید و ارائه خدمات است که می توان آن ها
را برقرار کننده مستقیم و انتقال دهنده مفهوم و تاریخچه و محصولات شرکت
دانست. از ایجاد کاتالوگ تا کنون زمان زیادی نمی گذرد طراحی کاتالوگ نزدیک به یک قرن است که رواج یافته است.
با رشد محصولات و خدمات و همچنین عدم جوابگویی تراکت ها و بروشور
های تک رنگ و همچنین هزینه بر بودن معرفی های حضوری ناچار برای ایجاد
انگیزه و معرفی محصولات در بازار شرکت ها اقدام به خلق شیوه جدیدی از
گرافیک شدند تا مخاطبین بتوانند در فرصت مناسب با تولیدات و خدمات ارائه
شده توسط شرکت ها آشنا شوند، همچنین با رشد و تنوع کالاها برای جامعه و
همچنین گسترش فعالیت های صنعتی بعد از جنگ جهانی، صنعت تبلیغات را به گونه
ای رشد داد که هیچ وقت خدمت و یا محصولی بدون طراحی کاتالوگ
جایی در بازار نداشت باشد. لذا در طی زمان جهت هدایت ذهن مخاطبین باید
روشی یافت تا با آن روش بتوان بازار موجود را از دست دیگر رقبا خارج نمود و
این فعالیت ها در نهایت تبدیل به رشد عرصه گرافیک و طراحی گرافیکی گردید. کاتالوگ ابزار مناسبی بود تا مخاطبین بتوانند راغب به خواندن و دیدن تصاویر در جهت شناخت بالاتر محصولات و خدمات، در زمان کوتاهتری باشند.
کاتالوگ
از عناصری همچون ارائه شناخت از لحاظ کمی و کیفی- تصاویر محصولات معرفی
شرکت ها و ساختار فنی چه از مسیر گرافیکی و چه از نظر ستون، عملکردهای
وسیعی دارد.
در ابتدا طراحی کاتالوگ
ها به صورت برگه ای و پشت و رو بودند که شکل ظاهری آنها شبیه به بروشورهای
امروزی بود و جلدی همچون پوستر را دارا بودند و چندی بعد ابعاد آن به صورت
استاندارد ظاهر گردید که ابتدا توسط فرانسوی ها ارائه گردید.
بر اساس این تعریف طراحی کاتالوگ معمولا از دو کاغذ یا بیشتر تشکیل شده و علاوه بر آن از نوشته نیز بهره می برد. از مهمترین دلایل استفاده از کاتالوگ دادن توانایی درک به مخاطبین بازار هدف جهت شناخت تولیدات و خدمات است.
انواع طراحی کاتالوگ حرفه ای:
طراحی کاتالوگ ها به دو شکل وظیفه خود را در خصوص محصولات و خدمات شرکت ها بیان می نمایند:
طراحی کاتالوگ های چند محصولی و تک محصولی
کاتالوگ مناسب چیست و چه نکاتی باید در آن رعایت شود.
انواع آموزش طراحی کاتالوگ ها:
آموزش طراحی کاتالوگ صنعتیآموزش طراحی کاتالوگ جنرال
آموزش طراحی کاتالوگ محصولات
آموزش طراحی کاتالوگ مواد غذایی یا کال بوک
مراحل طراحی کاتالوگ :
گام اول: یک مقدمه کوتاه از معرفی نام، لوگو، برند یا برند ها و همچنین عملکرد کارخانه، و خدمت در ابتدای کاتالوگ
گام دوم: معرفی استانداردها- ایزوها- CE و افتخارات شرکت
گام سوم: معرفی خدمات و محصولات
گام
چهارم: ارائه اطلاعات و راهنمایی درست مخاطبین جهت معرفی مشخصات فنی و
خدمات ارائه شده، قابلیت های ویژه و ایجاد وجه تمایز نسبت به تولیدات دیگر
رقبا.
گام پنجم: اضافه نمودن تصاویر و متن به طراحی کاتالوگ و انتخاب بهینه کلمات جهت ترقیب مخاطبین به خرید.
گام ششم: به علت ایجاد دید مقایسه ای در کاتالوگ در نظر مخاطبین استفاده از اطلاعات کامل و مناسب یکی از ارکان مهم طراحی کاتالوگ می باشد.
گام هفتم: اضافه نمودن آدرس و آدرس اینترنتی- ایمیل – تلفن و …
ویژگی های طراحی و چاپ کاتالوگ مناسب :
- قابل حمل بودن کاتالوگ
- خلاصه بودن کاتالوگ
- ایجاد ارتباط بصری در طراحی کاتالوگ
- همگن نمودن تصویر و نوشتار در کاتالوگ
طراحی و چاپ کاتالوگ عامل ایجاد پیوند میان برند و بازار هدف
جهت دستیابی به یک برند با ارزش باید به یک نکته اساسی دقت نمود که فعالیت های گرافیکی همچون طراحی کاتالوگ و طراحی لوگو
ارتباطی نزدیک با برنامههای بازاریابی، استراتژیک برند دارد. این پیوندها
اغلب به سختی ایجاد شده اند، برای مثال: طراحی کاتالوگ اغلب در اجرای
فعالیت های برندسازی چنان اثر بخش نیستند این به آن معناست که اغلب
پیوندهای ضعیفی میان تبلیغات کاتالوگی و چاپی با داشته های مشتری ها از
برند شکل می گیرد. عوامل زیر باعث می شود که در تبلیغات چاپی و کاتالوگی
این پیوندها نتوانسته با قدرت لازم ایجاد شوند:
پراکندگی در طراحی کاتالوگ به دلیل حساسیت رقابت طراحی کاتالوگ به صورت رقابتی برای محصولات موجود در یک رده اغلب موجب آشفتگی و پراکندگی مشتریان می شود و انتخاب آن ها را دشوار می سازد.
در
مقالات سایت توضیح داده شده است که مبارزات تبلیغاتی مخصوصا طراحی کاتالوگ
برای شرکت های مختلفی به دلیل شباهت با فعالیت های شرکت های رقیب، حاصلی
جز سردرگرمی، ابهام و پیچیدگی فرآیند تصمیم گیری برای مشتری های بازار هدف
را نداشت.
از
آنجا که طراحی کاتالوگ چند رقیب اغلب از طریق یک کانال توزیع می شود و هدف
همدلی آن ها تاثیرگذاری بر یک گروه از مشتری ها از برند پدید می آید. برای
مثال، نتایج یک تحقیق در شرکت طراحان برتر و توسط تیم تحقیقاتی پارک
بازاریابی ایران نشان داده که میان ۷۵ کاتالوگ تبلیغاتی که در یک بازار
ارائه گردید. ۲۴ تبلیغ یا ۴۲% با مشکل هم شکلی با فعالیت های رقبا مواجهند.
این موضوع بر حافظه مشتری ها تاثیر مثبتی نداشته و آن ها را در انتخاب و دچار سردرگمی می کند بنابراین مشاوران و محققان همکار با شرکت طراحان برتر
معتقد هستند قبل از طراحی کاتالوگ یا هر نوع کمپین تبلیغاتی می بایست
فعالیت گرافیکی و تبلیغاتی تمام رقبا مورد بررسی قرار گرفته و راه کارهای
نوینی ارائه گردد.
کاتالوگ
ها در کاغذهای بالای ۲۰۰ گرم چاپ می گردند و دارای کیفیت بسیار مناسب
است.هر کاتالوگ به فروشنده و یا عرضه کننده آن محصول داده می شود به همین
دلیل در تیتراژ محدود چاپ و توزیع می گردد.
کیفیت
آن باید به گونه ای باشد که برای مدت طولانی برای فروشنده باقی بماند و
توسط کد کالای درج شده در آن کالای مورد نظر شما را سفارش دهد.
کاتالوگ
نوعی از تبلیغات در عرصه تولید، تجارت و خدمات می باشد که می تواند در
برقرار کردن ارتباط مستقیم و چگونگی انتقال مفاهیم و تبادل اطلاعات به
مخاطب نقش به سزایی داشته باشد.
تاریخچه کاتالوگ
از
خلق کاتالوگ در جهان تبلیغات مدت زیادی نمی گذرد، در اواسط قرن بیستم
انسان صنعتی و جامعه سرمایه داری آن زمان لحظه ای توانست از کاتالوگ به
عنوان یک وسیله تبلیغاتی استفاده کند که دیگر ابزارها و فکرهای گذشته چوون
اطلاعیه ها و تراکت های تک رنگ و معرفی های حضوری و لفظی، جوابگوی نیاز
تولید کنندگان نبود.
به
ناچار برای به وجود آوردن انگیزه،رقابت و معرفی بازار تولید و عرضه،اقدام
به خلق شیوه نوینی از پدیده های گرافیکی کردند تا گیرندگان پیام بتوانند در
فرصت مناسب و با شرح و تصاویری که در این وسیله تبلیغاتی درج شده بود، با
تولیدات عرضه شده آن مرکز آشنا شوند.
به
وجود آمدن تنوع در تولیدات برای جامعه مصرفی و شکوفایی صنعت نوپای بعد از
جنگ جهانی دوم، عرصه تبلیغات را چنان تحت تاثیر قرار داد که دیگر محصول
تولید شده بدون تبلیغات وسیع،جایی در بازار آن زمان نداشت.
در
نهایت تولید کنندگان باید برای هدایت افکار وسیع جامعه چاره ای می
اندیشیدند تا با روش جدید تری بتوانند بازار موجود را از دست رقبا بگیرند و
این امر مهم نیاز به نو آوری در عرصه گرافیکی را باعث شد.
انواع طراحی کاتالوگ
لت دار
منگنه ای
سیمی
تخصص ما
تخصص ما تنها در طراحی و چاپ کاتالوگ
خلاصه نمی شود. استفاده مناسب از تمامی موارد ذکر شده، زمان بندی، مکان
استفاده، طریقه استفاده نیازمند تخصص خاص و تحصیلات مربوطه و تجربه مفید و
کافی برای آن است. ما به شما گارانتی مطلوب ترین نتیجه ممکن را در طراحی
کاتالوگ خواهیم داد.
خدمات موجود در طراحی کاتالوگ
طراحی
کاتالوگ شما علاوه بر اینکه توسط ما اجرا خواهد شد. بنا به درخواست شما
خدمات چاپ و یا تولید با خدماتی ویژه در زمینه حمل و نقل ارائه خواهد
شد. در نظر داشته باشید که طراحی و چاپ کاتالوگ جایگاه مجزایی نسبت به
تبلیغات در شبکه های اجتماعی دارد.
اصول طراحی کاتالوگ
اصول طراحی کاتالوگ از شناسایی اهداف سفارش دهنده آغاز می گردد. معمولا سفارش دهندگان کاتالوگ در ذهن و فکر خود یک سلسله اصول طراحی کاتالوگ دارند و با این ذهنیت به سراغ طراح کاتالوگ می روند. طراح کاتالوگ وقتی با این اصول طراحی کاتالوگ آشنا می گردد، شروع به بررسی دقیق تر موضوع و حتی تحقیقات بازاریابی می نماید.
این
تحقیقات بر آن است که بررسی شود که آیا اصول طراحی کاتالوگ با اهداف سفارش
دهنده همخوانی دارد و یا مواردی که تحت عنوان اصول کاتالوگ اعلام شده اند،
صرفا پیش فرض های مدیریتی بوده اند. پس از این بررسی و تایید موضوع، یک
سلسله اتود جهت پیاده سازی اصول طراحی کاتالوگ توسط طراح پیاده سازی می
شود.
اصول طراحی کاتالوگ
نشان می دهد که ابتدا باید معرفی شرکت ، مدیران ، محصولات شرکت و خدمات ،
افتخارات و رزومه فعالیت های شرکت در گذشته و نمایی کلی از وضعیت شرکت باید
در کاتالوگ لحاظ گردد. برای این منظور باید این اصول
طراحی کاتالوگ در راستای سلایق مدیر و همچنین بازار نیز باشد. اگر تمامی
سلایق مدیران به صورت کامل پیاده سازی شود اما این اصول کاتالوگ با نیازهای
بازار هدف و مشتریان در تضاد باشد، موجب عدم بهره وری و عدم فروش محصولات و
حتی عدم معرفی صحیح محصولات و برند به بازار هدف باشد.
در نظر داشته باشید که در اصول طراحی کاتالوگ باید تجارب افراد مجرب نیز به کارگرفته شود و در هر مرحله از سفارش دهنده کاتالوگ، تاییدیه جهت حضور در فاز بعد اخذ گردد.
طراحی کاتالوگ تبلیغاتی در قیاس با طراحی بروشور تبلیغاتی
طراحی کاتالوگ تبلیغاتی
یا همان طراحی کتاب چه کالانما یا طراحی راهنمای محصولات و خدمات می باشد.
اصولا سفارش دهنده کار، جهت معرفی و ارائه محصول و خدمات به بازار هدف و
مشتریان خود چنین سفارشی می دهد.
طراحی کاتالوگ تبلیغاتی بسیار شبیه به طراحی بروشور تبلغاتی می باشد و وجه تمایز آن با طراحی بروشور تبلیغاتی در نحوه معرفی محصولات و خدمات است، در طراحی کاتالوگ تبلیغاتی مطالب به صورت فهرست وار اراده می گردد به بیان ساده تر در طراحی کاتالوگ تبلیغاتی موضوع به صورت کوتاه و مختصر به سمع و نظر مخاطب می رسد ، این در حالی است که در طراحی بروشور تبلیغاتی
موضوع به صورت کامل و مفصل و شفاف در اختیار مخاطب قرار می گیرد در واقع
موضوعاتی که در چند سطر گذشته بیان گردید تفاوت کاتالوگ و بروشور را به
وضوح مشخص می نماید، برای مثال چنانچه برای خرید یک وسیله برقی به یک
فروشگاه مراجعه کنید ، فروشنده برای انتخاب آن محصول و برند مورد نظر شما
چند کاتالوگ تبلیغاتی از چند برند مختلف به شما می دهد تا شما بتوانید از
میان آن ها برند و مدل مورد نظر خود را انتخاب کنید، این کاتالوگ ها به
صورت فهرست وار محصولات برندهای مختلف را به همراه تصویر و مشخصات آن محصول
به شما نشان می دهد پس از انتخاب مدل نهایی بروشوری جهت ارائه اطلاعات
نهایی در اختیار شما قرار می گیرد این اطلاعات شامل مدل کامل ، شرایط
نگهداری ، شرایط ضمانت و ... می باشد.
در نظر داشته باشید که برای چاپ کاتالوگ تبلیغاتی با توجه به میزان استفاده بیشتر آن نسبت به بروشور تبلیغاتی
باید از کاغذ با گرم بالاتر استفاده نمایید تا دوام بیشتر داشته باشد،
همچنین طراحی کاتالوگ تبلیغاتی با تعداد صفحات بیشتری نسبت به طراحی بروشور تبلیغاتی انجام می گردد و همین موضوع باعث ارائه و معرفی کالاهای بیشتری در آن خواهد شد.
اما
در خصوص وجه تشابهات طراحی کاتالوگ تبلیغاتی و طراحی بروشور تبلیغاتی می
توان به اندازه قلم، اندازه های آن ها ، نوع صفحه آرایی نیز اشاره نمود
تعرفه طراحی کاتالوگتعرفه طراحی کاتالوگ در کانون تبلیغاتی طراحان برتر کارشناسی شده و بر اساس چارچوب و قواعد مورد تایید مشتریان تهیه شده است. تعرفه طراحی کاتالوگ در سه سطح به مشتریان عرضه می گردد. سطح اول مربوط به طراحان بنام و شناخته شده اروپایی بوده و برای طراحی های خاص و ویژه پیشنهاد می گردد. در تعرفه طراحی کاتالوگ سطح دو ، شامل طراحان با تجربه بیشتر از 10 سال و دارای مدارج علمی بالا و اساتید دانشگاه می گردد. در نهایت تعرفه طراحی کاتالوگ در سطح سه سال شامل طراحان ساده و اجرا کارهای با تجربهبین دو تا سه سال صورت می پذیرد. در واقع تعرفه طراحی کاتالوگ سطح سه برای کارهای ساده که اهمیت طراحی پایین تری نسبت به موارد خاص دارند، صورت می پذیرد.
در نظر داشته باشید که طراحی کاتالوگ و طراحی بروشور متفاوت می باشد و در صورت کسب اطلاعات بیشتر در مورد طراحی بروشور بر روی لینک در منو کلیک نمایید.
طراحی یکی از اموری است که امروزه بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. در واقع این زمینه از علم گرافیک که خود به چند بخش از جمله طراحی پوستر - طراحی کاتالوگ - طراحی لوگو و طراحی بسته بندی تقسیم می شود, نقش مستقیم در جذب مخاطب دارد. با استفاده از طراحی مناسب میتوان مخاطبی را برای همیشه جذب نمود و یا برای همیشه با آن مخاطب خداحافظی نمود.
No comments:
Post a Comment